Vše o Suzuki Vitara od začátku až dodnes

Suzuki Vitara je řada suv kterou vyrábí Suzuki ve čtyřech generacích od roku 1988. Druhá a třetí generace modelů byla známá jako Suzuki Grand Vitara , čtvrtá a současná generace již nenese název Grand V Japonsku a na řadě dalších trhů používaly pro všechny generace název Suzuki Escudo .

Původní série byla navržena tak, aby vyplnila prázdné místo nad  Suzuki Samurai. První generace byla ve Spojených státech známá jako Suzuki Sidekick . Severoamerická verze byla vyrobena jako společný podnik mezi Suzuki a General Motors známý jako Cami . Sidekick byl prodáván na různých trzích, jako je Geo Tracker ( Chevrolet Tracker od modelového roku 1998) ve Spojených státech a jako GMC Tracker ,Chevrolet Tracker , Asüna Sunrunner a Pontiac Sunrunner v Kanadě. Také bylo prodáváno jako Santana 300 a 350ve Španělsku. Na japonském trhu se prodával také jako Mazda Proceed Levante .

Druhá generace byla na většině trhů uvedena v roce 1998 pod jménem „Grand Vitara“. Doprovázelo jej ještě větší SUV známé jako Suzuki XL-7 (v Japonsku známé jako Grand Escudo). Třetí generace byla uvedena na trh v roce 2005.

Čtvrtá generace, která byla představena v roce 2015, se na většině trhů vrátila k původnímu názvu „Vitara“, ale přešla od terénního SUV k více crossover stylu orientovanému pro silnici . Sdílí platformu a mnoho komponent s sx4 a s-cross

 

První generace (ET / TA; 1988) 

 

Escudo bylo poprvé představeno na japonském domácím trhu v červenci 1988. Název je odvozen od „ escudo“, měnové jednotky Portugalska před přijetím eura.  . Severoamerický Sidekick byl pro modelový rok 1989 k dispozici jako dvoudveřový kabriolet nebo hardtop. U modelů JX a JLX byl k dispozici osmiventilový čtyřválcový  motor Suzuki G16A o objemu 1,6 litru s výkonem 80 k (60 kW) . Rok 1990 přinesl zrušení verze JLX. Pro některé trhy byla k dispozici verze s karburátorem bez katalyzátoru; tento model produkuje 75 k (55 kW) při 5250 ot./min. 

V srpnu 1990 obdržel japonský trh šestnáctiventilovou verzi s výkonem 100 k (73,5 kW) a volitelný čtyřstupňový automat.Zároveň byla ukončena komerční dodávková verze. O tři měsíce později byla představena pětidveřová verze s prodlouženým rozvorem ; byla prodávána jako „Escudo Nomade“ v Japonsku. Předpokládalo se, že pětidveřová verze se budou překrývat s kratším třídveřovým modelem na trhu; místo toho oslovil zcela nový segment a prodeje na domácím japonském trhu se tak zdvojnásobily. Rok 1991 přinesl zavedení abs. Evropské vozy pětidveřové verze začaly v létě 1991. 

V prosinci 1994 byly přidány do nabídky 2,0 V6 (první šestiválec Suzuki) a 2,0 litrový turbodiesel Mazda; na oplátku byla Mazdě prodána licence na Escudo,kterou mazda prodávala na japonském trhu jako Mazda Proceed Levante . Dieselová varianta dorazila do Evropy počátkem roku 1996. V roce 1996 se Vitara dočkala faceliftu, což znamenalo, že u V6 vzrostl objem na 2,5 litru, zatímco do nabídky byl zařazen čtyřválec 2,0 litru. Pro modelový rok 1996 představilo Suzuki x-90 které bylo mechanicky identické s Escudo / Vitara, ale mělo mnohem kulatější karoserii, kufr a odnímatelnou střechu ve tvaru T. Suzuki X-90 zmizelo z nabídky Suzuki po modelovém roce 1998. Varianta Sport byla v roce 1999 nahrazena modelem Grand Vitara.

Zahraniční trhy 

Severní Amerika 

Pro modelový rok 1992 byl v USA představen motor G16B 1.6 16V výkonem 71 k (71 kW) . Původní Sidekick byl v roce 1996 aktualizován o novou verzi Sport, která je k dispozici s  čtyřválcovým motorem o výkonu 120 k (89 kW) a 1,8 litry obsahu. Sport měl také dva airbagy, dvoubarevný lak a 16palcová kola z lehkých slitin. Rok 1993 přinesl aktualizaci palubní desky ve spojení s exteriérem. K dispozici je také velmi omezená edice s názvem Vitara Rossini, která byla dodávána v metalické růžové barvě s krémově koženým interiérem, pouze 250 kusů tohoto modelu bylo vyrobeno po celém světě.

Austrálie 

V Austrálii byly k dispozici dva modely. Vitara JX a Vitara JLX. JLX nabídl elektricky ovládaná okna a nárazníky v barvě karoserie. Obě verze uváděly motor o objemu 1,6 litru: G16a (karburátor) ve dvoudveřovém provedení, G16b (SOHC EFI) ve čtyřdveřovém provedení, představený v roce 1992, dvoudveřový model G16b od roku 1994. V květnu 1997 představila Suzuki model J420 o objemu 1995 ccm 2,0litrový  motor s třídveřovým modelem se softop střechou a pevnou střechou. Tento motor byl dimenzován na 97 kW (130 k) při 6300 ot./min. Zároveň pětidveřové modely získaly 2,0litrový motor V6 J620 o objemu 1998 ccm. Výkon motoru u pětidveřových modelů V6 byl 100 kW (134 k) při 6500 ot./min. Některé z 1,6litrových variant pro třídveřové modely byly pojmenovány Suzuki Vitara Rebel.  Všechny modely v Austrálii byly prodávány jako pohony všech kol.  3-dveřová verze byla spojena s  3stupňovou automatickou převodovku, údajně odvozenou od firmy Peugeot, která nebyla tak robustní jako pozdější automatická převodovka  4-rychlostní od Suzuki. Zadní diferenciál u první řady Vitara byl hovorově známý jako „japonský tank“, protože se jednalo o velmi silný diferenciál a těžko se poškodil, a to ani když byli použity pneumatiky velkých rozměrů.. Přední diferenciály byly méně silné, ty s hliníkovým pouzdrem byly nejslabší. 

Indonésie 

V Indonésii prodávalo Suzuki pouze pětidveřový model, který byl poprvé představen jako Suzuki Vitara v srpnu 1992. Suzuki uvedla na trh verzi s pohonem dvou kol (pohon zadních kol) označenou jako Suzuki Escudo.na konci roku 1993 se suzuki zaměřila  na trh městských řidičů aby se vyhnula  vyšším daním u vozidel s pohonem všech kol, zatímco Vitara s pohonem všech kol zůstala k dispozici až do května 1994. Prodej Suzuki Escudo byl zahájen počátkem roku 1994. V dubnu 1995 Suzuki představilo jako základní model model Sidekick, verzi Escudo s nižší specifikací. Indonésie je jediným trhem na světě, který obdržel všechny tři různé názvy Escudo. Později byly nabízeny pouze pětidveřové modely se zážehovým motorem o objemu 1,6 litru bez automatické převodovky. Na začátku roku 1995 dostala Vitara systém vstřikování paliva a byla uvedena na trh jako Vitara EPI (Electronic Petrol Injection). Kvůli mnohem vyšší ceně se však Vitara EPI prodávala špatně a později byla kvůli své vzácnosti považována za sběratelský předmět. Také pro rok 1995 dostala Vitara nový interiér.

Evropa 

Vitara zaznamenala okamžitý úspěch v celé Evropě. Itálie přijala zákon, který umožňoval offroadům obcházet kvóty EHS na japonský dovoz, což umožňovalo prodej Vitary bez omezení. V roce 1988 však italské ministerstvo zahraničního obchodu přijalo zákon vyžadující, aby „auto mělo alespon uzávěrku diferenciálu“ byla považována za terénní vozidlo - což Vitara nesplňuje. Od 1. ledna 1989 se tedy Vitara stala předmětem kvóty také na italském trhu, protože byla nyní klasifikována jako osobní automobil. Na začátku roku 1996 začaly evropské trhy dostávat vznětový model.

Santana Motortato vozidla vyrobila a prodalávala je jako Santana 300/350 a jako Suzuki Vitara, aby obešla kvótu EHS pro japonský dovoz. Modely 300 a 350 mají kulaté světlomety a zadní světla a jsou jedinou verzí vozu, která má z výroby namontována mlhová světla v předním nárazníku. Španělské modely Vitara, na druhé straně, vypadají téměř shodně s japonskými modely a v masce chladiče mají logo Suzuki. Kvalita oceli a barev se u španělských a japonských modelů, které se běžně vyskytují v celé Evropě, liší. Proto jsou španělské Vitara a 300 / 350s náchylnější k rezavění v severoevropském podnebí než japonské protějšky stejného věku a počtu kilometrů. Kromě toho měla tato vozidla menší izolaci než japonská, protože byla vyrobena pro teplejší podnebí. Některé z nich byly také vyvezeny do Jižní Ameriky. Mezi pozoruhodné rozdíly mezi japonskými a španělskými modely patří různá kola, různé laky a detaily, různá boční plastová obložení, vnitřní detaily španělských modelů z falešného dřeva a čísla VIN.

Ve Velké Británii byly nabídnuty dva další modely bodykitu. Některé dvoudveřové modely byly prodávány s OEM body kitem s názvem Wideboy, který měl širší podběhy kol, boční oblouky a 8 palcová široká kola z lehkých slitin. Fatboy byl také populární konverzí bodykitu nabízenou společností Suzi Qs. Převedené modely Fatboy měly různé úrovně obložení, kde většina modelů měla sportovní pneumatiky Cooper Cobra, 10 palcová široká kola z lehkých slitin, různá zadní světla integrovaná do zadního nárazníku, kromě dalších stylingových možností, jako jsou lapače nečistot,  A - ve tvaru Bullbar a přídavných dálkových světel.

Suzuki Vitara Commercial byla k dispozici ve Velké Británii. Byla to třídveřová dodávková skříň Vitara vyrobená v Santaně bez zadních oken. Vitara Commercial měla úroveň výbavy JX 1,9 TD a měla vznětový motor Peugeot XUD9 1,9.

V Norsku byla upravená verze pětidveřové verze s vyšší střechou ze skelných vláken prodávána se zelenými poznávacími značkami dodávek, aby se obešly některé daňové zákony. Tyto modely neměly žádná zadní sedadla a mřížku oddělující přední sedadla a zadní prostor. Kromě toho měly podélné střešní ližiny a speciální odnímatelné příčné střešní tyče vyrobené na zakázku.  Mnoho z nich bylo později převedeno na 5místné osobní automobily s normálními bílými poznávacími značkami.  Všechny modely Vitara prodávané v Norsku (a dalších skandinávských zemích) byly upraveny tak, aby se potkávací světla automaticky zapínala při běžícím motoru, podobně jako DRL u verzí automobilu CAMI.

Další upravená verze pětidveřové verze byla k dispozici v Nizozemsku. Byla to dodávka podobně jako ta norská, ale měla jiný rozměr střechy ze skelných vláken.

 

 

 

 

Druhá generace (FT / GT; 1998)

 

 

 

Společnost Suzuki oznámila model druhé generace 18. ledna 1998. Mírně větší, dražší a výkonnější. Třídveřová verze zůstala ve třídě Mini SUV zatímco pětidveřová verze přešla na kompaktní SUV. Na většině mezinárodních trhů byl přijat název „Grand Vitara“. Na mnoha trzích byl původně k dispozici pouze s většími (dva litry a více) motory, zatímco dřívější Vitara byla stále k dispozici s menšími motory. Ve Velké Británii dorazila 1,6 litrová Grand Vitara (GV1600) počátkem roku 2001.

Grand Vitara dostala svůj facelift v roce 2002 a znovu v roce 2004. Přejmenovaní verze byla prodávána v Severní Americe společností General Motors jako Chevrolet Tracker. Tracker se prodává v Latinské Americe - s výjimkou Mexika - jako Chevrolet Grand Vitara. V Mexiku jsou Grand Vitara a Tracker odlišná vozidla prodávaná společnostmi Suzuki a Chevrolet. V Chile byla pětidveřová Grand Vitara známá jako Grand Nomade. V Japonsku znamenala dohoda OEM s Mazdou, že vůz byl také prodáván jako Mazda Proceed Levante.

Od roku 2003 bylo menší Suzuki Vitara staženo ze severoamerického trhu. Prodeje byly malé, v USA se v roce 2004 prodalo jen 4 860 kusů. V Kanadě byly prodeje velmi dobré. Všechny severoamerické Vitary byly postaveny v Cami Automotive v Ontariu/Kanada . Soft-top byl vyráběn pouze v Severní Americe a evropské exportní modely byly sestaveny v Kanadě. Třídveřový vůz byl pro evropské zákazníky přivezen z Japonska a prodáván společně s kabriolety vyráběnými v Kanadě.  Model Suzuki Grand Vitara z roku 2001 je na Novém Zélandu standardem jako 2,0litrové vozidlo s pohonem všech kol.

Grand Escudo 

V roce 1998 dorazilo Grand Escudo, delší, o něco větší, dražšší a výkonnější verze běžného pětidveřového modelu. Japonský Grand Escudo byl prodáván v Severní Americe a Chile jako Suzuki XL-7 . V Austrálii a Evropě byl prodáván jako Grand Vitara XL-7 .

 
 

 

Třetí generace (JT; 2005) 

 

Pro modelový rok 2005 byla představena zcela nová přepracovaná Grand Vitara (na některých trzích nazývaná Escudo). Třetí generace zaznamenala oproti předchozímu modelu výrazné změny. Konstrukce žebřínového rámu byla nahrazena samonosnou konstrukcí, která měla jedinečný zabudovaný žebříkový rám, který zlepšil tuhost a světlou výšku a zároveň snížil výšku podlahy. Přední náprava MacPherson z předchozího modelu byla zachována, zatímco zadní pevná náprava byla nahrazena zcela nezávislým víceprvkovým zavěšením. V závislosti na trhu zahrnovaly možnosti motoru 1,6 l řadový čtyřválec (125 k), 2,0 l řadový čtyřválec (156 k), 2,7 l V6 (185 k) a 1,9 l vznětový motor Renault (127 k). . 

Motor a převodovka jsou podélně uloženy na rozdíl od většiny kompaktních SUV založených na pohonu předních kol ve své třídě. Motory jsou k dispozici buď s pětistupňovou manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou. Grand Vitara je k dispozici v obou modelech s pohonem pouze zadních kol (pro australský trh) nebo se systémem pohonu všech kol ve 4 režimech. 

Nejdostupnější Escudo je pětidveřová verze, ale na některých trzích je k dispozici také třídveřová verze. Na některých trzích třídveřová varianta upouští od značky „Grand“, která je jednoduše označena  „Vitara“. V některých zemích, včetně Chile, je pětidveřová verze pojmenována „Grand Nomade“.

Obyčejně mylná představa je, že třetí generace Grand Vitara souvisí s platformou GM Theta, nicméně tyhle dva modely spolu zcela nesouvisí a byly vyvinuty samostatně GM a Suzuki a nesdílejí žádné společné komponenty.

2008–2011 

V druhé polovině roku 2008 dostalo Suzuki Grand Vitara facelift a dva nové motory. Je nabízen řadový čtyřválec Suzuki 2,4 L, který produkuje výkon 124 kW (169 k; 166 k) a točivý moment 221 N⋅m (163 lb⋅ft). Předchozí 2,7L Suzuki V6 je nahrazen 3,2L V6 GM. Model V6 je nabízen pouze ve vlajkové lodi prestižního modelu, který produkuje výkon 172 kW (234 k; 231 k) a točivý moment 289 N⋅m (213 lb⋅ft). Spotřeba paliva byla také vylepšena přidáním VVT k oběma motorům a 1,9 l Turbo-Diesel také získal nějaké mechanické vylepšení zlepšující jeho ekonomiku provozu. Bezpečnost byla také vylepšena tím, že u všech modelů je standardem více airbagů a kontrola trakce. U všech modelů je k dispozici také vícemodový systém pohonu všech kol. Vyznačuje se uzamykatelným centrálním diferenciálem spolu s nízkými převody. Na exteriéru vozu byla provedena jemná vylepšení, jako jsou ukazatele ve zpětných zrcátkách a výraznější přední maska ​​a nárazník. V interiéru došlo také k mnoha esteticky příjemnějším změnám.

2012

Ve druhém čtvrtletí roku 2012 pro modelový rok 2013 představila Suzuki facelift Escudo s novými koly, novou maskou chladiče a předními světly. Od této chvíle byla přerušena dodávka  motorů V6. 

Indie 

Třetí generace modelu Suzuki Vitara byla v Indii uvedena na trh také společností Maruti Suzuki v roce 2009. Stejně jako model Kizashi byl i tento model dovážen jako kompletně postavená jednotka (CBU), na kterou se vztahují dovozní cla ve výši 105%.

Indická Grand Vitara měla čtyřválcový zážehový motor MPFI VVT DOHC o objemu 2393 cm3. Maximální výkon produkovaný tímto motorem byl 163,5 koní při 5000 ot / min a maximální produkovaný točivý moment byl 225 Nm při 3000 ot / min. Model byl k dispozici s pětistupňovou manuální převodovkou a čtyřstupňovou automatickou převodovkou.

Výroba Grand Vitara byla ukončena v roce 2015.

Ukončení 

V dubnu 2017 společnost Suzuki oficiálně ukončila výrobu třetí generace modelu Escudo v Japonsku (bude však pokračovat ve výrobě pro export). V Indonésii byla v roce 2018 ukončena výroba třetí generace Grand Vitara. Také již není k dispozici v Evropě, zemích SNS a JV Asii. Od ledna 2019 již není uveden na webu Suzuki Philippines, což znamená, že již není k dispozici. V Íránu. bude ukončen v červenci 2019 kvůli nedostatku dílů CKD v zařízeních Íránu Khodro, malému prodeji a politickému napětí a sankcím. 

Od července 2019 byla Grand Vitara odstraněna z webu Suzuki Australia a prodej byl stažen z prodeje.

Aktuální dostupnost 

V Íránu jej stále vyrábí společnost  IKCO, pouze s motorem J24B a pětidveřovou karoserií. 

Stále se také nabízí v Bangladéši, Bolívii, Burkině Faso, Kamerunu, Středoafrické republice, Čadu, Chile, Čína,  Kolumbie, Kongo, Kostarika, Konžská demokratická republika, Ekvádor (prostřednictvím Chevroletu)  Salvador,  Rovníková Guinea, Guatemala,  Honduras, Jordánsko, Keňa,  Kuvajt,  Libanon, Mongolsko,  Nový Zéland,  Nikaragua,  Panama,  Omán,  Peru, Katar ,  Saúdská Arábie, Senegal,  Jižní Afrika, Tanzanie, Spojené arabské emiráty, Uganda,  Uruguay,  a Jemen  k lednu 2019.

V současné době jsou k dispozici čtyři různé motory: 1,6 L , 1,9 L nafta, 2,0 L benzín a 2,4 L benzín. Možnosti převodovky jsou 5stupňová manuální nebo 4stupňová automatická převodovka (v závislosti na motoru a trhu). Některé trhy nenabízejí pětistupňovou manuální převodovku a nabízejí pouze čtyřstupňovou automatickou převodovku.

1,6 L  je k dispozici ve třídveřové verzi Base-spec v Bolívii, Chile, Kolumbii, Kuvajtu, Peru, Kataru a Saúdské Arábii. Base-spec 5-Door má tento motor také v Salvadoru. Tento motor je k dispozici pouze ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou.

2,0 L benzín je k dispozici v třídveřovém provedení Base-spec v Uruguayi. 5dveřová verze Base-spec má tento motor také v Bolívii, Burkině Faso, Kamerunu, Středoafrické republice, Čadu, Kongu, Demokratické republice Kongo, Ekvádoru, Rovníkové Guineji, Gabonu, Gambii, Ghaně, Guineji, Guineji-Bissau, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauretánie, Niger, Katar, Svatý Tomáš a Princův ostrov, Senegal a Uruguay. Tento motor je k dispozici pouze s pětistupňovou manuální převodovkou, s výjimkou Bolívie a Kataru, kde je u modelu 4 × 4 2.0 k dispozici čtyřstupňová automatická převodovka. V Bangladéši je to jediný dostupný motor (ve spojení se 4stupňovou automatickou převodovkou a 5dveřovou karoserií).

2,4 L benzín je k dispozici ve všech zemích, kde se prodává (kromě Bangladéše). Je to také jediný motor dostupný na některých trzích. V Burkině Faso, Kamerunu, Středoafrické republice, Čadu, Kongu, Demokratické republice Kongo, Rovníkové Guineji, Gabonu, Gambii, Ghaně, Guineji, Jordánsku, Libanonu, Madagaskaru, Malawi, Mali, Mauritánii, Nigeru, Ománu, Svatého Tomáše a Princova ostrova V Senegalu, Jižní Africe, Tanzanii a Spojených arabských emirátech je tento motor nabízen pouze ve spojení se čtyřstupňovým automatem.

3dveřová verze je nabízena pouze v Austrálii (na částech) Středního východu, na Novém Zélandu a (ve většině) v Jižní Americe. Ve všech ostatních zemích, kde je k dispozici, je k dispozici pouze 5dveřová verze.

 

 

Čtvrtá generace (LY; 2015) 

 

Čtvrtá generace modelu Vitara byla představena na Pařížském autosalonu 2014.Jeho výroba (společností Magyar Suzuki) se vyrovná třetí generaci. Vitara se v Japonsku začala prodávat jako čtvrtá generace Suzuki Escudo dne 15. října 2015. Zcela nový model čtvrté generace je o 125 mm (4,9 palce) kratší, 85 mm (3,3 palce) nižší, 35 mm (1,4 palce) štíhlejší, nyní  má rozvor 2 500 mm (98,4 palce), o 140 mm (5,5 palce) kratší než u předchozí generace Grand Vitara, což usnadňuje jízdu po úzkých silnicích a úzkých parkovacích místech. Tato nová generace modelu Grand Vitara je vybavena pětistupňovou manuální převodovkou pro 1,6litrový zážehový motor a šestistupňovou manuální převodovkou pro 1,6litrový vznětový motor. U benzínového motoru o objemu 1,6 litru je k dispozici také šestistupňová automatická převodovka s řadicími pákami. Má zavazadlový prostor 375 l (VDA), se sklopenými zadními sedadly na 1160 l.

Suzuki na některých trzích uvedlo speciální verzi čtvrté generace Suzuki Vitara s názvem Vitara S nebo Vitara Sport. Vitara S je vybavena 1.4 litrovým přeplňovaným zážehovým motorem „ Boosterjet“, který poskytuje 103 kW (138 k; 140 k) a 220 N⋅m (162 lb⋅ft), o 20 procent více výkonu a o 40 procent více točivého momentu ve srovnání se standardem 1,6litrový zážehový motor. Motor sdílený s S-Cross facelift 2017 je standardně spárován se šestistupňovou automatickou převodovkou. Poprvé byl ve verzi 4WD „Allgrip“ k dispozici pouze do léta 2016 a poté znovu od roku 2017; od podzimu 2016 je pro variantu S k dispozici systém 2WD. Vitara S přichází také s několika kosmetickými změnami oproti ostatním výbavám Vitara, včetně kožených / semišových sportovních sedadel s červeným prošíváním, hliníkových sportovních pedálů, obklopujících červených LED světlometů, výrazné mřížky s pěti otvory a černých kol z lehké slitiny.

2019 facelift

Suzuki představila na autosalonu v Paříži obnovenou verzi Vitary  v rámci milníku 30. výročí v roce 2018. Změny zahrnují zvýšený přední nárazník, který poskytuje prostor pro radar na přední straně. Konvenční digitální multi-informační displej byl nahrazen s 4,2" barevným LCD displejem MID. Stejně jako Jimn a Swift, Support Safety Suzuki byl také přijat pro model, který zahrnuje systém pro prevenci střetů (Dual Sensor Brake Support) a funkce s dopravním rozpoznávací znak .

 

Limitovaná edice 

Speciálně pro Mexiko byla vyrobena limitovaná edice s názvem „Cristal“. Je omezena pouze na 290 vyrobených vozů.